In de ban van flitsbezorging

08.08.2021

Afgelopen vrijdag was ik in het Südviertel, een prachtige lommerrijke wijk ten zuiden van het centrum van Essen. Niets doet je hier vermoeden dat je in het Ruhrgebied bent. Prachtige huizen, door bomen omzoomde lanen en overal reclame voor Gorrillas. Eerst liep ik er zonder bij na te denken aan voorbij. Maar je kan er uiteindelijk niet omheen. Overal grote zwarte billboards langs de weg, posters bij de tramhaltes. Steeds opnieuw met repeterende witte blokjes met daarin het woord Gorrillas. Soms met een oproep erbij. En een gemene deler, elk bericht sluit af met #obsessed. Ik was geïrriteerd en geïntrigeerd tegelijkertijd door dit bombardement aan berichtgeving. 

We hebben het hier over flitsbezorging. Een boodschappendienst die binnen 10 minuten thuisbezorgd. De meest recente ontwikkeling in retailland. Een klein half jaartje geleden moest het concept nog zo ongeveer worden uitgevonden. Inmiddels is flitsbezorging in een aantal grote steden in Nederland geland, allemaal universiteitssteden. Arnhem is de enige uitzondering. 

Maar terug naar Essen. Ik was niet alleen in het Südviertel, maar daags daarop ook in het noorden van de stad en daar kwam ik de agressieve reclameoverval van Gorrillas niet tegen. Maar in dit gedeelte van de stad woont ook een groep inwoners die heel wat minder geld heeft te besteden. Hier liggen vanouds de arbeiders- en migrantenwijken. 

Als ik zaterdagavond thuis kom heeft de Volkskrant een 4 pagina groot artikel aan Gorillas gewijd. Wat een bizar toeval. En eigenlijk ook niet. Want flitsbezorging is de hype van het moment en je ontkomt er bijna niet aan er ook iets van te vinden. Wat mij vooralsnog triggert is de tweedeling. Naar locatie en gebruiker. Er is een groep die gebruik maakt van de dienst en er is een groep onzichtbare mensen die bezorgen. 

En wie is #obessed? Die hashtag bleef wel hangen. Is dat Gorrillas, die keihard moet toeslaan om als start-up voldoende marktbereik te realiseren? Of is het de klant, die doodongelukkig wordt als blijkt dat een product niet binnen 10 minuten kan worden bezorgd?