De Hanzelijn verbindt veel meer dan 50 kilometer land

09/10/2012

 

Nieuwberichten van de NS en borden op de stations kondigen het uitvoerig aan. Aankomend weekend zullen reizigers van en naar Zwolle hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor. Er worden snelbussen ingezet.  Spoorreizigers worden doorgaans niet erg blij van een dergelijke mededeling. Maar deze werkzaamheden zijn de opmars voor een geheel nieuwe spoorlijn en zijn daarom best wel te verteren.

Er wordt driftig gewerkt om het station Zwolle klaar te maken voor het in gebruik nemen van de Hanzelijn. Er wordt 50 kilometer spoor toegevoegd aan het spoornetwerk van Nederland. In afstand niet veel, maar ondertussen worden wel drie verschillende werelden voor het eerst per spoor aaneengeregen: De Randstad, het Nieuwe Land en een tweetal historische IJsselsteden. Begin december is de Hanzelijn, een nieuw stukje spoorweg tussen Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle een feit.

 

 

Waar Almere nog wordt geaccepteerd als onderdeel van de Randstad, wordt die status in de beleving van velen niet aan Lelystad toegekend. Reizend per spoor vanuit de Randstad richting Flevoland, loopt het spoor door tot Lelystad, maar voor velen is dat al een brug te ver, de horizon reikt veelal niet verder dan Almere. Lelystad ligt reeds te diep weggestopt in de polder, voorbij het natuurgebied de Oostvaardersplassen en voor het overige omsloten door een dijk, wat bossen en uitgestrekt polderland.  En nog verderop daar ligt Noord Nederland. Onbekend maakt onbemind.

Dat Kampen en Zwolle relatief dicht bij de Randstad liggen, dat wordt al helemaal niet als zodanig ervaren. Velen van ons kennen het rijtje nog uit hun hoofd: Zutphen, Deventer, Zwolle, Kampen. Een vergeelde kaart aan de wand, de aanwijsstok in de hand van de leraar en het klassikaal opdreunen van groepjes steden. Een vaag besef van oude historische steden met een rijk Hanze verleden, dat nog wel, maar in de mental map van West Nederland liggen de Hanzesteden en de Randstad mijlen ver van elkaar vandaan.

Dat beeld is overigens vice versa. Vanuit Zwolle gaat nog wel een boemeltje naar Kampen, maar dan houdt het ook op. Het Nieuwe Land kan niet per spoor worden benaderd en om naar de Randstad te reizen per trein moet op dit moment nog altijd over het oude land, om het IJsselmeer heen, worden gespoord.

Nog een ander beeld waar velen zich niet van bewust zijn: Zwolle is na Utrecht het tweede spoorknooppunt van Nederland. Een feit dat amper bekend is in de rest van Nederland, maar ook door Zwolle zelf nog veel te weinig wordt uitgedragen. En dat het in Zwolle booming business is en de stad al jaren in diverse economische rankings hoog eindigt, ook dat is een feit dat nog maar amper in het besef van de Randstedeling is doorgedrongen.

Het is bijna zover, over twee maanden, op 9 december 2012 om precies te zijn, gaat de nieuwe NS dienstregeling in en vanaf dat moment wordt de Hanzelijn ook daadwerkelijk in gebruik genomen.

Den Haag, Schiphol, Almere, Lelystad, Dronten, Kampen, Zwolle, het is nog even wennen dit nieuwe rijtje op te dreunen. Maar de nieuwe kansen zijn legio. Met slechts 50 kilometer spoor is de gevoelsmatige afstand tussen West en Noord Oost Nederland in een klap geëlimineerd.

Deel dit artikel:

Citydna. tags